بررسی روان شناختی فیلم HER (او) :
درباره فیلم HER :
کارگردان: اسپایک جونز
تهیه کنندگان: مگان الیسون/ وینسنت لندی/ اسپایک
جونز
بازیگران: واکین فینیکس/ امی آدامز/ رونی مارا/ اولیویا وایلد/ اسکارلت
جوهانسون(صدا پیشه سامانتا)
موسیقی: آرکید فایر
کشور: آمریکا
زبان: انگلیسی
زمان: 125 دقیقه
محصول: ۲۰۱۳
امتیاز: ۰/۸ از ۱۰
ژانر: علمی تخیلی, عاشقانه,درام,کمدی
جوایز
فیلم: در ۴ دسامبر ۲۰۱۳،
National Board of Review Awards این فیلم را به عنوان برترین فیلم سال ۲۰۱۳
انتخاب کرد. او همچنین در Los
Angeles Film Critics Association Awards با فیلم گرانش به صورت مشترک مقام بهترین فیلم را بدست آورد . در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، این فیلم نامزد سه جایزه گلدن گلوب شد: جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلمنامه و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی که موفق به دریافت یکی از آنها یعنی بهترین
فیلمنامه شد. او نامزد پنج جایزه اسکار شد که از آن جملهاند : جایزه بهترین فیلم و جایزه
بهترین فیلمنامه اصلی.
خلاصه فیلم:
داستان
در باره مردی تنها به اسم «تئودور» است.
او
در شرکتی کار می کند که افراد نامه های عاطفی از طرف شخصی به شخص دیگر به صورت دست
نویس می نویسند.
او به تازگی از همسرش
کاترین جدا شده است و هنوز از لحاظ احساسی و ذهنی آرام و متعادل نشده.
تا
اینکه تئودور با سیستم عامل os به
نام سامانتا آشنا می شود و رابطه ی آن ها با فراز و نشیب های زیادی روبه رو می
شود...
تحلیل شخصی:
در وهله ی اول، به شخصیت تئودور میپردازیم...
او مردی منزوی و درون گراست. او پس از اینکه از همسرش
(کاترین) جدا شده، در حال گذراندن مراحل
داغدیدگی برای رابطه ی ازدست رفته ی خود است که در آن خاطرات و لحظات شیرینی داشته
است. اما واضح است که اون این مراحل را به خوبی سپری نکرده و در حالت افسردگی تثبیت شده است... .
او مدام درگیر یادآوری خاطرات گذشته و گاه سرزنش کردن
خودش است.
از لحاظ ذهنی آشفته شده و زندگی اش نظم کافی را ندارد و
درگیر حواس پرتی شده است.
او بیشتر از اینکه به دنبال رابطه ی احساسی پایدار باشد،
برای فرار از حال بدش، به دنبال رابطه ی جنسی است برای آرام کردن خود و فرار از
تنهایی اش.
و مادامی که شخصی را برای رابطه نمیابد، ما شاهد تخلیه ی
اضطراب و تنش او از راه خودارضایی هستیم.
در
قسمتی از فیلم خودش یاد آور شد که وقتی همسرش اوقات سختی را پشت سر می گذاشته او
در کنارش نبوده و ترکش کرده.
تئودور
زمانی که سامانتا برایش یک قرار واقعی ترتیب می دهد, در نهایت با شکست مواجه می
شود زیرا نمی خواهد مسؤلیت زندگی را بپذیرد.
ازاین
جا به بعد است که رابطه تؤدور با سامانتا(سیستم عاملش) جدی تر می شود. در این فیلم میتوان چگونگی شروع یک "رابطه نامشروع مجازی" جهت پرکردن خلأ های
عاطفی و احساسی فرد را مشاهده کرد.
برای خواندن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
خون آشام های آشنا
قسمت سوم
روان درمانی خون آشام های نقش باز
اگر نشانه های اختلال
نمایشی را در خودتان یا کسی که به او علاقه مندید ببینید چه کاری باید انجام دهید؟
این بخش یک نمای کلی از روش
های خود درمانی و روان درمانی حرفه ای را به شما معرفی می کند که
می توانند مؤثر باشند.
همیشه به یاد داشته باشید
هیچوقت هیچکس را به اجبار تحت درمان قرار ندهید.
چون این کار
هم او را بیمارتر می کند هم شما را.
هدف
مهم ترین هدفی که آدمهای
نقش باز باید دنبال کنند این است که یاد بگیرند خودشان از خودشان مراقبت کنند, نه
اینکه با استفاده از جذابیت, دلبستگی یا نیازشان دیگران را مجبور به مراقبت از
خودشان بکنند.
همچنین باید «آگاهانه» تلاش کنند احساسات منفی شان را بشناسند و
آنها را بروز بدهند.
این کار معمولاً مستلزم کمک
یک آدم حرفه ای است
درمان حرفه ای
روش های درمانی که بیشتر
روی فکر کردن تمرکز دارد بیشتر به درد این خون آشام ها می خورد.
خیلی از روش های درمانی
مدرن به مذاق خون آشام های نقش باز خوش می آید.
دلیلش هم این است که این
روش ها از این افراد نمی خواهند که چیزی را درمورد «خود»
فوق العاده شان عوض کنند!
این نوع درمان مانند رفتن
یک روزه به چشمه آب معدنی است, گرچه آرامش بخش است ولی عملاً کاری نمی کند.
در مقایسه با انواع دیگر
خون آشام ها, «بررسی گذشته» برای خون آشام های
نقش باز مفید تر است. البته برای این کار باید روی شناخت افکار, احساسات و انتخاب
های خون آشامهای نقش باز و نحوه به کارگیری آنها در درازمدت توسط آنها تمرکز کرد,
نه روی فهرست کار هایی که سر دیگران آورده اند.
ادامه مطلب
در لینک زیر: